Corona doet Twente Airport juist goed - NRC

INTERVIEW NRC

Toen Meiltje de Groot (54) begon als directeur van Twente Airport, in oktober 2013, trof ze een nagenoeg lege luchthaven aan. Hoewel de militaire status van het vliegveld op papier behouden zou blijven, was er op het vliegveld vooral heel veel verleden tijd. Het squadron F-16’s dat er stond, was verhuisd naar andere luchthavens en de pogingen een doorstart te maken voor het civiele deel van de luchthaven mislukten door een gebrek aan sponsors.

Plannen waren er genoeg in die dagen, maar uiteindelijk kreeg geen enkel idee in De Groots eerste jaren als directeur daadwerkelijk vleugels. In 2014 zat een discussie over mogelijke staatssteun vanuit de provincie en de gemeente in de weg. Vervolgens kwamen omwonenden in opstand toen het erop leek dat voor een commerciële luchthaven met vakantievluchten maar liefst 840 hectare bos zou moeten worden gekapt. Het enige bedrijf dat sinds 2016 zich heeft gevestigd op Twente was Aircraft End-of-Life Solutions (AELS). De firma ontmantelt oude vliegtuigen. Op den duur zou ook de luchthaven zélf end-of-life gaan, was bij velen toen de heersende opvatting.

Lees het hele artikel op NRC.nl

Foto: Eric Brinkhorst Fotografie

Meer nieuws
Vrijdag 21 juni: de langste dag! Vliegen tot 22.00 uur 05 juni 2024
Lees meer
Jan Schuring geeft ruimte aan nieuwe directeur Twente Airport 05 juni 2024
Lees meer
Twente Airport eerste Nederlandse luchthaven waar bemande en onbemande vluchten het luchtruim delen 30 mei 2024
Lees meer
Kinderen stijgen boven zichzelf uit tijdens Wheels and Wings op Twente Airport 27 mei 2024
Lees meer