TULIPS test op Twente Airport waterscherm om ultrafijne deeltjes tegen te gaan

Amsterdam Airport Schiphol werkt er hard aan om de hoeveelheid ultrafijnstof op het platform en in de omgeving te verminderen, bijvoorbeeld door het elektrificeren van afhandelingsapparatuur. De luchthaven gaat ook buiten de gebaande paden met experimenteel onderzoek en om te leren van oplossingen in andere sectoren die potentie hebben voor luchthavens. Een van die mogelijke oplossingen is het gebruik van waterdruppels om ultrafijne deeltjes uit de lucht te verwijderen. Als onderdeel van het TULIPS programma hebben Schiphol en Koninklijke Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) daarom een proef uitgevoerd met een innovatief waterscherm. 

 

De plaatselijke luchtkwaliteit verbeteren 

Ultrafijne deeltjes komen vrij bij het gebruik van vliegtuigen en dieselmotoren. We weten er nog heel weinig over, maar we weten wel dat het schadelijk kan zijn voor de gezondheid. Het is belangrijk voor luchthavens om de hoeveelheid ultrafijne deeltjes te verminderen. Een van de werkpakketten van het TULIPS-programma richt zich daarom op het verminderen van ultrafijne deeltjes, specifiek met waterdruppels. 

Een scherm van waterdruppels tegen ultrafijne deeltjes 

Het idee om waterdruppels te gebruiken om ultrafijne deeltjes uit de lucht te verwijderen komt uit de bouw- en mijnindustrie. Om overlast voor de omgeving te voorkomen, gebruiken zij het sproeien om (ultra)fijne deeltjes uit de lucht te verwijderen. Op Schiphol hebben ze in 2022 al een proef gedaan met een waterkanon om hetzelfde resultaat te bereiken. Het werkte tot op zekere hoogte, maar er was meer onderzoek nodig. Daarom is nu een proef gedaan met een speciaal waterscherm dat is doorontwikkeld op basis van de vorige proef. Het idee is dat de ultrafijne deeltjes zich hechten aan de druppels, waardoor ze op de grond vallen.

De gegevens analyseren 

Dat is de theorie, maar werkt het ook? Hiervoor reisde het TULIPS Workpackage 7 team af naar Twente Airport, waar ruimte beschikbaar was voor de speciale testopstelling. Dankzij de test hebben ze nu veel meetgegevens verzameld. Door extra sensoren te installeren konden ze ook neveneffecten, zoals het weer en de buitenlucht, beter uitfilteren. De komende maanden gaan ze samen met het NLR de gegevens analyseren. Ze verwachten later dit jaar het onderzoeksrapport op te leveren als een van de TULIPS deliverables.

Oplossingsrichting 

Als ze erachter komen dat de theorie werkt, is de volgende stap om de innovatie te vertalen naar een werkbare oplossing voor luchthavens. Het toepassen tijdens het opstijgen bijvoorbeeld, om ultrafijne deeltjes voor het milieu te verminderen. Het gebruik van deze technologie in de drukke en complexe platformoperatie moet nog verder worden ontwikkeld. Maar op deze manier worden kleine stappen gezet in het vergaren van kennis waarmee we ultrafijne deeltjes kunnen aanpakken.

Meer nieuws
Vrijdag 21 juni: de langste dag! Vliegen tot 22.00 uur 05 juni 2024
Lees meer
Jan Schuring geeft ruimte aan nieuwe directeur Twente Airport 05 juni 2024
Lees meer
Twente Airport eerste Nederlandse luchthaven waar bemande en onbemande vluchten het luchtruim delen 30 mei 2024
Lees meer
Kinderen stijgen boven zichzelf uit tijdens Wheels and Wings op Twente Airport 27 mei 2024
Lees meer